Αρνητική Διαφήμιση….ή Διαφημιζόμενος Βιασμός?!

Γράφει η Βάσω Χαραλαμπάκη,

Τις τελευταίες μέρες, στο στόχαστρο της ελληνικής τηλεόρασης και όλων των κοινωνικών μέσων έχει μπει το “άνανδρο” και απάνθρωπο σχόλιο του παίκτη ριάλιτι περι βιασμού των γυναικών. Αισχρό; Ναι. Απάνθρωπο; Ναι. Κατακρητέο και Καταδικάσιμο; ΝΑΙ. ΝΑΙ. ΝΑΙ! Τι κρύβεται όμως πίσω από όλο αυτό τον ντόρο? Ένας μεγαλύτερος “βιαστής” που ονομάζεται “Μαρκετινγκ και Διαφήμιση”!

Στόχος κάθε εταιρείας που προωθεί ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, είναι να προκαλέσει το ενδιαφέρον του καταναλωτή. Και εδώ λαμβάνει χώρα το μάρκετινγκ και η συμπεριφοριστική ψυχολογία του καταναλωτικού κοινού. Σε μία όμως εποχή που ο πληθωρισμός και ο υπερκαταναλωτισμός αποτελούν μάστιγα της αγοράς, πώς μπορεί να επιβιώσει μία εταιρεία τον υπέρμετρο ανταγωνισμό; Να χρησιμοποιήσει μεθόδους που προκαλούν μοναδικότητα(viral)! Οτιδήποτε το νέο, το διαφορετικό είτε είναι προϊόν, είτε είναι ριάλιτι, για να τραβήξει το ενδιαφέρον του καταναλωτή χρειάζεται μια αρνητική διαφήμιση…που θα οδηγήσει σε έντονο σχολιασμό του γεγονότος από ολους μας, θα προκαλέσει το αίσθημα της απορίας (για όσους δεν το γνωρίζουν), θα μπουν στη διαδικασία της έρευνας και έτσι θα γίνει γνωστό ακόμα και στη μειοψηφία που δεν το ήξερε. Αυτομάτως ανέβηκε η απήχηση της εταιρείας, ασχέτως τα αποτελέσματα! Είτε είναι καλό είτε όχι, η διάδοση του πέτυχε!

Ο συγκεκριμένος άντρας εξέφρασε μία άποψη, που το μέγιστο των αντρών θα την εξέφραζε μέσα σε μία παρέα. Ίσως και ένα μικρό ποσοστό του γυναικείου πληθυσμού, μπροστα σε έναν εντυπωσιακό άνδρα, θα εκφραζόταν κατά τον ίδιο τρόπο! Το μέγιστο του κοινού αναλώθηκε σε αυτή την άποψη, κατέκρινε αυτό το άτομο, το “καταδίκασε” και το ριάλιτι αποφάσισε να τιμωρήσει τον παίχτη για τη δήλωση του. Σωστά και ορθά έπραξε! Αναρωτηθείτε όμως τι κατάφερε να πετυχει το συγκεκριμένο ριάλιτι με την ατάκα ενός ατόμου. Από ένα αρνητικό σχόλιο που θήγει θεσμούς και αξίες, αυτομάτως σε χρόνο ρεκόρ ανέβασε την απήχηση, την θεαματικότητα και τα νούμερα τηλεθέασης. Δημιούργησε ένα κλίμα αρνητικής διαφήμισης, τροφή για σχολιασμό από τα social media και τις τηλεοπτικές εκπομπές. Ακόμα και η λήξη συνεργασίας ορισμένων εταιρειών-χορηγών με το συγκεκριμένο ριάλιτι, έφερε κέρδος και όχι ζημεία και στις δύο πλευρές. Η τοποθέτηση χορηγών δεν είναι τυχαία…στο τέλος της εκπομπής, σε συγκεκριμένη θέση και με συγκεκριμένη σειρά. Με τα χρόνια όμως οι χορηγίες έχασαν την απήχηση τους. Και επιστρέφουμε στο σήμερα, που ορισμένοι χορηγοί έτρεξαν να ανακοινώσουν την λήξη συνεργασίας με το συγκεκριμένο ριάλιτι.Το κέρδος τους ήταν να αυξήσουν το καταναλωτικό τους κοινό και τη συμπαράσταση ακόμα περισσότερων δυνητικών πελατών. Αποτέλεσμα: Viral!!! Γιατί μετά από όλο αυτό το γεγονός, ο μέσος έλληνας καταναλωτής-τηλεθεατής επέλεξε να δεί την επόμενη μέρα από το συμβάν, από απορία και μόνο το πως θα εξελιχθούν τα γεγονότα. Αποτέλεσμα: Αύξηση τηλεθέασης!!!

Πέρα από τη σωματική, τη λεκτική και τη ψυχολογική βία, υπάρχει και ο “βιασμός” της ανθρώπινης αντίληψης, της ποιότητας και η προσβολή του ανθρώπινου νου! Τέτοιου είδους ριάλιτι που βασίζονται στην έρευνα και τη μελέτη της συμπεριφοράς του ανθρώπου σε ιδιαίτερες συνθήκες (εγκλειμός), στοχεύουν στο κέρδος με αθέμιτα μέσα!

Βάσω Χαραλαμπάκη , Απόφοιτος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών στο ΠΑ.ΜΑΚ. με εξιδείκευση στο Νευρομάρκετινγκ