“Γράμμα από το εξωτερικό”

Άρθρο γνώμης του Μιχάλη Τζάνη

Εγκαινιάζοντας τη στήλη “γράμμα από το εξωτερικό”, θα προσπαθήσω σε εβδομαδιαία βάση, να μοιράζομαι μαζί σας, όλα αυτά που μου έκαναν εντύπωση μες στη βδομάδα που πέρασε, επιδιώκοντας να πιάσω μια ευρεία γκάμα θεμάτων.

Η σκέψη μου αποφασίζοντας να ασχοληθώ με τη στήλη αυτή, είναι το πώς θα μπορούσαμε να υιοθετήσουμε ιδέες, πρωτοβουλίες και καινοτομίες πολλών ευρωπαϊκών πόλεων, σε τοπικό επίπεδο.

“ΤΟ ΛΟΝΔΙΝΟ ΚΑΤΑΡΓΕΙ ΤΑ ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΚΑΛΑΜΑΚΙΑ”

Κάθε φορά πριν μπω στο μετρό, παίρνω την εφημερίδα που παρέχεται δωρεάν σε όλους τους σταθμούς, και ξεφυλλίζω μια-μια τις σελίδες ώσπου να βρω κάτι ενδιαφέρον. Χτες λοιπόν, διάβασα σε ένα άρθρο, ότι η εν λόγω εφημερίδα, ξεκίνησε καμπάνια, ώστε τα μαγαζιά που βρίσκονται στο κέντρο, να μη χρησιμοποιούν πλαστικά καλαμάκια. Στόχος της καμπάνιας αυτής, είναι να περιοριστεί δραστικά η χρήση πλαστικού, σε μια ευρύτερη προσπάθεια προστασίας του περιβάλλοντος.

Εντυπωσιασμένος λοιπόν με την ιδέα αυτή, άρχισα να διαβάζω περισσότερα για την εξαιρετική κίνηση της εφημερίδας. Τεράστια πλειοψηφία μαγαζιών μάλιστα, έχει ήδη αγκαλιάσει τη πρωτοβουλία και άρχισε να σερβίρει τα ποτά χωρίς πλαστικό καλαμάκι. Στη περίπτωση δε που ο πελάτης ζητήσει καλαμάκι, ένα βιοδιασπώμενο θα πάρει τη θέση του πλαστικού. Ομολογώ, πως προτιμώ να πίνω το ποτό μου με καλαμάκι. Πρέπει επίσης να παραδεχτώ ότι ποτέ δε μου είχε περάσει απ’ το μυαλό το πόσοι τόνοι πλαστικού καταναλώνονται μέσα σε λίγες ώρες στα νυχτερινά κέντρα διασκέδασης.

Κι εδώ έρχονται τα εξής ερωτήματα: “Θα μπορούσε κάτι τέτοιο να γίνει στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη;” “Θα τύγχανε της ίδιας αποδοχής από πολίτες και ιδιοκτήτες νυχτερινών κέντρων;”

Τα ερωτήματα – δυστυχώς – ρητορικά. Πώς να πείσεις μια κοινωνία να αγκαλιάσει μια τέτοια πρωτοβουλία, όταν για να φτάσουμε να υιοθετήσουμε αυτό που εδώ και τόσα χρόνια κάνουν οι σύγχρονες ευρωπαϊκές πόλεις, να πληρώνουμε δηλαδή τη πλαστική σακούλα στα σούπερ μάρκετ, χρειάζεται να χωριζόμαστε σε στρατόπεδα υπεράσπισης της μιας ή της άλλης λογικής;

Πως να πείσεις τον Έλληνα να σταματήσει να πίνει το ποτό του με καλαμάκι, όταν δεν κατάφερες να τον πείσεις πως το κάπνισμα σε κλειστούς χώρους πρέπει να απαγορεύεται δια ροπάλου;

Υπάρχει τρόπος! Αρκεί ο καθένας μας στο χώρο εργασίας του, να κάνει το ίδιο. Να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε “πράσινα” δηλαδή, ξεκινώντας από το μικρόκοσμό μας. Να βρούμε αυτά τα μικρά πράγματα που θα επιφέρουν τεράστιες αλλαγές σε συνολικό επίπεδο, αλλά και τα μέσα εκείνα που θα τα κάνουν ευρέως γνωστά. Να φτάσουμε όπως αναφέρει χαρακτηριστικά και ο Malcolm Gladwell στο ομώνυμο βιβλίο του, στο “tipping point”.