Μόδα και αρχιτεκτονική: η τέχνη σε όλο της το μεγαλείο

Της Εύης Σεργετζή

Mόδα και αρχιτεκτονική, μία σχέση που ξεκίνησε σχεδόν από το 1960, και διατηρείται μέχρι και σήμερα πιο δυνατή από ποτέ. Δύο κομμάτια της τέχνης άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους, όσο και αν αυτό δεν φαίνεται εκ πρώτης όψεως. Πολλοί σχεδιαστές έχουν περάσει από τον περίπλοκο δρόμο της αρχιτεκτονικής και αντίστοιχα πολλοί αρχιτέκτονες έχουν μαγευτεί από τον κόσμο της μόδας. Τα ρούχα δρουν ποικιλοτρόπως με την εκάστοτε δομή του σώματος, παράγουν χώρο. Τόσο η μόδα όσο και η αρχιτεκτονική στόχο έχουν να δημιουργήσουν ένα «καταφύγιο» για το ανθρώπινο σώμα. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι προσπαθούν να καλύψουν τις ανάγκες της κάθε εποχής.

Από την εποχή της Coco Chanel, εμβληματική και προοδευτική προσωπικότητα στο χώρο της μόδας, η αρχιτεκτονική είχε καταλάβει ένα μεγάλο μέρος του χώρου του ενδύματος. Η Chanel μάλιστα, ήταν εκείνη που είπε ότι  : «η μόδα είναι αρχιτεκτονική, είναι ζήτημα αναλογιών». Φυσικά η ίδια απεβίωσε το 1971, οπότε και πολλοί σχεδιαστές άρχισαν να ενδιαφέρονται γι’ αυτή τη φλογερή σχέση των δύο τεχνών. Ένας από τους πρωτεργάτες, ο οποίος ενσωμάτωσε την αρχιτεκτονική στις κολεξιόν του, ήταν ο Pierre Cardin. Σπούδασε στο Παρίσι αρχιτεκτονική, όμως η μεγάλη του αγάπη ήταν η δημιουργία ενδυμάτων. Ο Cardin δημιούργησε ένα νέο τρεντ στη δεκαετία του ’70 το «mod chic», τον συνδυασμό των ασύμμετρων  γραμμών στα ρούχα το οποίο για την εποχή ήταν αρκετά πρωτοποριακό.

Περίπου την ίδια εποχή, το 1964 ο Paco Rabanne αποφοιτά από την Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού με ειδικότητα στην αρχιτεκτονική, ξεκινώντας βέβαια και ο ίδιος την σταδιοδρομία του στο χώρο της μόδας σχεδιάζοντας φουτουριστικές κολεξιόν που θα έκαναν πολλούς σύγχρονους αρχιτέκτονες να ζηλεύουν. Ακόμα, βλέπουμε και σχεδιαστές που παρόλο που δεν είχαν ακαδημαϊκές γνώσεις στην αρχιτεκτονική την επιρροή τους από αυτήν, στο έργο τους. Για παράδειγμα, ο αδικοχαμένος Gianni Versace, ακολούθησε σπουδές στην αρχαία ελληνική ιστορία και στα λατινικά και γι’ αυτό γοητευόταν συχνά από αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά ερείπια στην επαρχία Ρέτζο-Καλαμπρία, όπου καταγόταν, με αποτέλεσμα όλα αυτά να αποτελέσουν την έμπνευσή του για την δημιουργία της δικής του σειράς ρούχων, διατηρώντας βέβαια, ο οίκος Versace τον συγκεκριμένο χαρακτήρα μέχρι και σήμερα.

Μία αρκετά εκκεντρική προσωπικότητα που χρησιμοποίησε τις δυο αυτές τέχνες είναι και η Rei Kawakubo. Ιδιαίτερα, η συγκεκριμένη σχεδιάστρια είναι γνωστή για την δημιουργία του δικού της οίκου μόδας με το όνομα «Comme des Garcons» και ειδικότερα για τις αποδομιστικές τάσεις στα σχέδιά της. Πολλοί την αποκαλούν «αρχιτέκτονα των ρούχων» καθώς δημιουργεί δομές και σχήματα που το σώμα κατέχει ως μια ανεξάρτητη ολότητα. Η ίδια μάλιστα τιμήθηκε για την έκθεσή της, στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης με το θέμα του διάσημου στο χώρο της μόδας, ετήσιου Met Gala το 2017.

Βέβαια δεν αναμειγνύεται μόνο η αρχιτεκτονική στη μόδα αλλά και το ανάποδο. Συγκεκριμένα, πολλοί αρχιτέκτονες έχουν συνεργαστεί με οίκους μόδας για τον σχεδιασμό και την κατασκευή κτιρίων. Η πρόσμιξη αυτή εκφράζεται κυρίως στον σχεδιασμό οίκων μόδας, εμπορικών καταστημάτων αλλά και χώρων που στεγάζουν εκθέσεις καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος. Επιπλέον, η πασίγνωστη αρχιτέκτονας Zaha Hadid και πολλοί άλλοι φυσικά άφησαν το σημάδι τους στο χώρο της μόδας με συνεργασίες σε κολεξιόν μεγάλων οίκων μόδας,δημιουργώντας μικρά έργα τέχνης, σε τσάντες, παπούτσια αλλά και κοσμήματα.

©Filippo Poli

Η σύμπραξη των δύο αυτών τεχνών ξεκίνησε από τον 20ο αιώνα και φαίνεται να περνάει αναλλοίωτη μέσα στον χρόνο. Από την μία, η αρχιτεκτονική δίνει μία γοητευτική οπτική στη μόδα και από την άλλη, η μόδα δίνει στην αρχιτεκτονική την αίσθηση της ακρότητας. Αυτή η σχέση αντίθεσης και αρμονίας έχει αποτυπωθεί ως : «Η τέχνη και η ρευστότητα της μορφής προκαλούν την αντίθεση ανάμεσα στα πράγματα που φοράμε και τα πράγματα που μας προστατεύουν από το να διαλυθούμε».

 

Πηγές: formfollowsfashion.gr, plataformaarquitectura.cl