Νηστεία: Οδηγός διατροφής για τη Μεγάλη Εβδομάδα και τα οφέλη της

Του Κωνσταντίνου Τανιά

Λίγες ημέρες μας χωρίζουν από τη Μεγάλη Εβδομάδα και οι σκέψεις περί νηστείας εντάσσονται ολοένα και περισσότερο στην καθημερινότητά μας. Αν ανήκετε σε αυτούς που θέλουν να νηστέψουν τη Μεγάλη Εβδομάδα, ίσως να προβληματίζεστε για το τι μπορείτε να καταναλώσετε ώστε να μη χαλάσετε το διατροφικό σας πρόγραμμα. Το βασικότερο που πρέπει να θυμάστε είναι πως η νηστεία αποτελεί περίοδο εγκράτειας και όχι απλώς μια περίοδο στην οποία αντικαθιστούμε το κρέας με αφθονία μη ζωικών τροφίμων.

Αρχικά, αξίζει να αναφερθούμε στα οφέλη της νηστείας και στις αλλαγές που αυτή φέρνει στη ρουτίνα της διατροφής μας: Εγκαταλείποντας για λίγο καιρό το κρέας – αν νηστεύετε όλη τη διάρκεια της νηστείας ή για μερικές ημέρες – αν το κάνετε μόνο τη Μ. Εβδομάδα, εφοδιαζόμαστε από νηστίσιμα καλούδια, γεμίζουμε τα ράφια της κουζίνας μας με ποικιλία φρούτων και λαχανικών, ενώ στην κατσαρόλα μας θα πρωτοστατήσουν τα όσπρια, που θα μας προσφέρουν βιταμίνες και πλούσια θρεπτικά στοιχεία. Ας πάρουμε, όμως, έναν-έναν τους τρόπους που μπορούμε να ωφεληθούμε νηστεύοντας:

 

  • Επιστροφή στο μεσογειακό μοντέλο διατροφής

 

Σημαντικό και άκρως ωφέλιμο για την υγεία μας είναι το μεσογειακό πρότυπο διατροφής και η περίοδος της νηστείας είναι η καταλληλότερη για να το εντάξουμε στη διατροφή μας. Άλλωστε, όπως έχουν αποδείξει και οι μελέτες ειδικών, η μεσογειακή διατροφή βοηθά άμεσα σε κάθε πτυχή της λειτουργίας του οργανισμού μας.

 

  • Καλή λειτουργία του εντέρου

 

Τα πλούσια σε φυτικές ίνες τρόφιμα πρωταγωνιστούν αυτή την περίοδο, κάτι που σημαίνει ότι έχουμε καλά νέα για το έντερό μας και την σωστή λειτουργία του. Τα ίδια τρόφιμα διαθέτουν αναλογικά άφθονο φυλλικό οξύ, το οποίο αποτελεί σημαντικό στοιχείο για τα ερυθρά μας αιμοσφαίρια.

 

  • Υιοθέτηση καλύτερων διατροφικών συνηθειών

 

Αν αποφασίσουμε να ακολουθήσουμε τους «κανόνες» της νηστείας για μεγάλο χρονικό διάστημα, είναι πολύ πιο εύκολο να διατηρήσουμε τις παραπάνω καλές συνήθειες και ως εκ τούτου τα οφέλη τους και μετά το πέρας της Σαρακοστής. Άλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως λίγοι είναι οι μήνες που μας χωρίζουν από το καλοκαίρι.

 

  • Ψυχολογικά οφέλη

 

Πέρα από την «αποτοξίνωση από την αμαρτία» που αποτελεί το συμβολικό «φορτίο» της νηστείας, η ψυχολογική ανάταση κατά την Σαρακοστή προκύπτει και από την ευεξία που νιώθει κανείς όταν εντάσσεται σε πιο υγιεινά διατροφικά μονοπάτια.

Ιδέες και tips για τροφές κατά τη διάρκεια της Μ. Εβδομάδας / Τι πρέπει να προσέξουμε

  • Καλό είναι να δίνουμε έμφαση στην ποσότητα των τροφίμων, ιδιαίτερα σ’ αυτά που είναι ικανά να προσφέρουν θρεπτικά στοιχεία, όπως το ταχίνι, ο χαλβάς, οι ξηροί καρποί κ.ο.κ.
  • Όσον αφορά το μεσημεριανό μας γεύμα, θα ήταν καλό να το συνοδεύουμε από φρέσκα λαχανικά εποχής, ενώ πρέπει να καθιερώσουμε μικρά και τακτικά γεύματα μέσα στην ημέρα, κάτι που θα μας βοηθήσει και στην διατροφή-προετοιμασία για το καλοκαίρι.
  • Κατά τη διάρκεια της νηστείας, ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δώσουμε στην κατανάλωση του λαδιού, η οποία συνήθως είναι αυξημένη, αν και πολλοί είναι αυτοί που αποφεύγουν τελείως την τοποθέτηση του λαδιού στα νηστίσιμα γεύματά τους.
  • Προσπαθήστε η Μ. Εβδομάδα να έχει ποικιλία τροφίμων, ώστε να μη περιοριστείτε στην αυξημένη και συχνή κατανάλωση ζυμαρικών που συνήθως συμβαίνει. Μπορείτε να φτιάξετε:
  • Όσπρια όπως φακές, ρεβίθια, φασόλια τα οποία μπορείτε να συνδυάσετε με ρύζι, πλιγούρι ή κινόα, αυξάνοντας έτσι τη διατροφική τους αξία, καθώς ο συνδυασμός αυτός αντικαθιστά πλήρως τη ζωική πρωτεΐνη. Για περισσότερη γεύση δοκιμάστε να φτιάξετε πουρέ οσπρίων όπως το χούμους ή τα μπιφτέκια από όσπρια με λαχανικά τα οποία θα ξετρελάνουν και τα παιδιά.
  • Θαλασσινά όπως χταπόδι ψητό ή ξιδάτο, γαρίδες ψητές ή με σάλτσα ντομάτας, καλαμαράκι ψητό ή γεμιστό με λαχανικά, σουπιές λεμονάτες ή με φρέσκο σπανάκι και συνδυάστε τα με πλούσια σαλάτα λαχανικών.

  • Μανιτάρια, τα οποία αποτελούν μια φυσική, άλιπη πηγή πρωτεΐνης, η οποία μπορεί να αντικαταστήσει ιδανικά το κρέας. Μαγειρέψτε τα στη κατσαρόλα με διάφορα πράσινα λαχανικά, όπως θα φτιάχνατε το φρικασέ, ψήστε τα στο φούρνο και συνδυάστε τα με μια δροσερή σαλάτα, βάλτε τα ωμά σε μια σαλάτα σας ή προσθέστε τα σε μια σάλτσα ντομάτας για τα ζυμαρικά σας.
  • Σούπες λαχανικών με διάφορα λαχανικά εποχής. Για περισσότερη γεύση και αντί λαδιού μπορείτε να προσθέσετε ταχίνι.

 

 

Πληροφορίες: in2life.gr, allazoume.com