ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ του Αλέξανδρου Σπανούδη και της Ελισάβετ Παπαδοπούλου με την Άννα Διαμαντοπούλου στο newn.gr

 

Η κυρία Διαμαντοπούλου είναι πρώην Υπουργός Παιδείας και επίτροπος της Ευρωπαικης Επιτροπής . Πρόεδρος του Δικτύου για τη Μεταρρύθμιση και Ιδρυτικό Στέλεχος της Ώρας Αποφάσεων . Πολιτικός Μηχανικός .

Αλέξανδρος Σπανούδης : Εδώ στο newn.gr με την Άννα Διαμαντοπούλου θα κάνουμε μια συζήτηση για πολλά ενδιαφέροντα θέματα . Καλησπέρα σας

Άννα Διαμαντοπούλου : Καλησπέρα σας

Αλέξανδρος Σπανούδης : Θα μας βοηθήσει στη συζήτηση και η Ελισάβετ

Ελισάβετ Παπαδοπούλου: Καλησπέρα και από μένα! Αρχικά θα ήθελα να σας ρωτήσω την άποψή σας για τον νόμο Γαβρόγλου και αν τον θεωρείτε έναν αναχρονιστικό νόμο ;

Α.Δ. .: Ξέρετε στην Ιστορία υπάρχει η μεταρρύθμιση και η αντιμεταρρύθμιση .Η λογική του Υπουργού είναι η αντιμεταρρύθμιση , να ξηλώσει ό,τι βρήκε χωρίς να βάζει κάτι στη θέση του . Πρέπει να υπάρξει ένα όραμα , μία στρατηγική, δηλαδή διαφωνώ με αυτό που υπήρχε αλλά θέλω να κάνω κάτι άλλο. Αυτά που έγιναν τώρα υπάρχουν χρόνια πριν ,αυτά οδήγησαν σε παθογένειες και νομίζω ότι το δραματικό για το ελληνικό πανεπιστήμιο είναι πως κλείνει . Σε μια εποχή που όλα ανοίγουν , η διεθνής διάσταση των πανεπιστημίων είναι το πιο σημαντικό για την έρευνα , την ανταλλαγή μαθητών και καθηγητών και προγραμμάτων . Το ελληνικό πανεπιστήμιο κλείνει και γίνεται εσωστρεφές, που είναι το πρώτο βασικό πρόβλημα . Το δεύτερο είναι , όσον αφορά το μοντέλο διοίκησης , γιατί ένα από τα προβλήματα είναι η διοίκηση των πανεπιστημίων , αντί να ακολουθήσουν τα μοντέλα διοίκησης της νέας εποχής , που είναι όσο γίνεται μακριά από το κράτος , που αποτελεί δικλείδα ασφαλείας στη διακυβέρνηση , στη διαφάνεια και όσο γίνεται στη συνεργασία των θεσμών τόσο με τον ιδιωτικό τομέα , όσο και με τον δημόσιο και την κοινωνία , έχουμε ακριβώς το αντίθετο , ένα πανεπιστήμιο που εξαρτάται από τον Υπουργό , ένα Πανεπιστήμιο που έχει μόνο τον πρύτανη και δεν απολογείται πουθενά . Έχουμε ένα κλείσιμο απέναντι στον ιδιωτικό τομέα και στην κοινωνία .

Α.Σ.: Άλλοι υποστηρίζουν ότι το καλύτερο μοντέλο εκπαίδευσης είναι το Σουηδικό , ενώ άλλοι το Φιλανδικό . Τι πιστεύετε γι’ αυτό ; μπορούν αυτά τα μοντέλα να εφαρμοστούν στην Ελλάδα;;

Α.Δ.: Κοιτάξτε , δεν υπάρχει κανένα μοντέλο που να μπορείς να πάρεις ακριβώς από μια χώρα και να το εφαρμόσεις σε μια άλλη . Γιατί σε μια χώρα , ειδικά στην εκπαίδευση , η ιστορία , η κουλτούρα και οι υποδομές παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο. Πρέπει όμως να διδασκόμαστε από αυτούς που έχουν πετύχει , δηλαδή δεν χρειάζεται να ανακαλύπτεις τον τροχό , ούτε χρειάζεται να θεωρείς ότι θα ανοίξεις μόνος σου νέους δρόμους . Θεωρώ ότι από τα νέα μοντέλα πετυχημένα είναι , σύμφωνα με αποτελέσματα που δίνονται από διεθνείς αξιολογήσεις ,αυτά της Φιλανδίας , της Νότιας Κορέας , της Σιγκαπούρης . Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών συστημάτων γίνεται από τα αποτελέσματα , δηλαδή τι μένει στα παιδιά από το σύστημα και σημαίνει ότι το καλό εκπαιδευτικό σύστημα μπορεί να βγάλει πολίτες που να στέκονται στην κοινωνία και να μπορούν να βρουν δουλειά. Αυτά τα συστήματα έχουν πετύχει εξαιρετικά . Όταν έγινε η μεταρρύθμιση για τα δημοτικά και τα λύκεια ,μια κεντρική ιδέα ήταν ,ένα παιδί που τελειώνει την Τρίτη γυμνασίου να ξέρει τη γλώσσα του καλά , την ιστορία της χώρας του , αγγλικά και πληροφορική . Χωρίς αυτά ως βασικά εφόδια δεν μπορείς να βγεις σε καμιά δουλειά απολύτως. Ο ΣΥΡΙΖΑ με το που ήρθε έβγαλε τα αγγλικά και την πληροφορική από την πρώτη δημοτικού . Για να πάμε σε ένα νέο σύστημα θα πρέπει να συμφωνήσουμε τα βασικά που πρέπει να κάνουμε. Αυτού του είδους η συζήτηση  και η συναίνεση δεν έχει υπάρξει .

Ε.Π.: Δημιουργήθηκε ζήτημα σχετικά με τη διανομή συγγραμμάτων στα Πανεπιστήμια . Πιστεύετε ότι το υπάρχον σύστημα μπορεί να αντέξει ή πρέπει να αλλάξει ;;

Α.Δ.: Πρέπει να αλλάξουν όλα στο θέμα των συγγραμμάτων , είμαστε πολύ πίσω. Να σας θυμίσω το πρόγραμμα eudoxus , το οποίο ήταν το πρώτο βήμα για να εξορθολογήσουμε  την κατάσταση , μέσα σε ένα χρόνο εξοικονομήθηκαν εκατομμύρια .Πριν από αυτό ο καθένας έπαιρνε όσα βιβλία ήθελε , ο καθηγητής έβγαζε όσες χιλιάδες ήθελε , οι αποθήκες ήταν γεμάτες συγγράμματα. Τότε βάλαμε τον κωδικό με τον οποίο ο φοιτητής προμηθεύεται τα συγγράμματα , ούτε αυτό δεν είναι αρκετό πια.  Στον νόμο για τη μεταρρύθμιση οι καθηγητές ήταν υποχρεωμένοι μετά από κάθε παράδοση να ανεβάζουν υλικό στο eclass , γεγονός που δε γίνεται καθώς δεν υπάρχει τρόπος να αξιολογηθείς  καθημερινά.

Α.Σ.: Και όλοι αποφεύγουν να αξιολογηθούν σωστά;

Α.Δ.: Πριν από λίγα χρόνια με είχαν καλέσει στη Σιγκαπούρη σε ένα Πανεπιστήμιο που έχει ιδρυθεί από 5 μεγάλους μεγιστάνες , που κάνανε ένα αντίγραφο του kennedy school στο Harvard. Mε είχαν καλέσει για το θέμα των Ευρωπαικών πολιτικών και της εφαρμογής τους. Μου δόθηκε λοιπόν η ευκαιρία να δω ένα σύστημα που αξιολογούσαν τα πάντα , τόσο στον ιδιωτικό , όσο και στον δημόσιο τομέα. Άρα δεν πρέπει να λέμε ιδιωτικό – δημόσιο , αλλά αυτό που θέλει ο πολίτης είναι δυνατόν να το πληρώσει και όταν το πληρώσει έχει τις διαδικασίες που χρειάζονται . Αυτό είναι διαφορετικό όταν είναι κοινωνικό αγαθό και διαφορετικό όταν αφορά π.χ. την καθαριότητα στα αεροδρόμια , την αγορά μιας ανθοδέσμης , αν δεν μπούμε στη διαδικασία να δούμε πως ο πολίτης αντιδρά δεν θα αλλάξουμε ποτέ την ουσία της πολιτικής μας .

Ε.Π.: Παίρνοντας ως αφορμή το δίπολο ιδιωτικό – δημόσιο που θέσατε , ποια είναι η θέση σας για την ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων στην χώρα μας και την κατάργηση του άρθρου 16Σ ;

Α.Δ: Πιστεύω στην κατάργηση του άρθρου 16 Σ , πιστεύω ότι δεν προσφέρει στη χώρα και όχι μόνο για το δημόσιο-ιδιωτικό  , αλλά διότι είναι ένα άρθρο που με πολύ αυστηρό τρόπο ρυθμίζει λειτουργίες και τα πανεπιστήμια θα έπρεπε να είναι πιο ελεύθερα . Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι μια χώρα πάει μπροστά όταν έχει υψηλού επιπέδου Δημόσια Πανεπιστήμια. Το να υπάρχουν Ιδιωτικά Πανεπιστήμια ή Πανεπιστήμια όπως το Cambridge που δεν είναι ούτε ιδιωτικά , ούτε δημόσια είναι καλό για 3 λόγους : Πρώτον, θα σταματήσει η διαρροή φοιτητών προς άλλες χώρες , δεύτερον θα μπορούμε να ελέγχουμε τις προδιαγραφές των πανεπιστημίων αυτών ,που πρέπει να είναι όπως των αντίστοιχων ξένων  , γιατί  μόνο όταν είναι νόμιμα μπορείς να τα ελέγξεις  και τρίτον δημιουργείται ανταγωνισμός . Δηλαδή το Δημόσιο Πανεπιστήμιο θα ξέρει και θα μπορεί να ανταγωνιστεί και να συναγωνιστεί με πανεπιστήμια που φέρνουν άλλου είδους εμπειρία . Θα υπάρξει άνοιγμα της κοινωνίας και της εκπαίδευσης , που είναι πολύ σημαντικό στην εποχή μας και ένα απίστευτο δόγμα κυρίως της πολιτικής τάξης και κατ’ επέκταση αυτών που επηρεάζει . Στα Πανεπιστήμια υπάρχει ένα δόγμα από φοιτητές και καθηγητές , που αρνείται να δει που πάει ο κόσμος .

Α.Σ.: Πιστεύετε χρειάζεται να έχουν  δίδακτρα τα μεταπτυχιακά προγράμματα ;Π.χ. στην Ελλάδα κάποια είναι δωρεάν , στη Σουηδία είναι όλα δωρεάν, ενώ στην Αγγλία έχουν δίδακτρα.;

Α.Δ.: Το καλύτερο θα ήταν να είναι όλα δωρεάν , οπότε η απάντηση του καλού πολιτικού θα ήταν ναι . Πάνω από μισό αιώνα γίνεται μια συζήτηση και στα σοσιαλδημοκρατικά και στα χριστιανοδημοκρατικά κόμματα μέχρι που φτάνει η δωρεάν εκπαίδευση;; Μια χώρα οφείλει να δώσει δωρεάν εκπαίδευση στο δημοτικό, στο γυμνάσιο , στο λύκειο , όταν πάμε στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχει διαφορετικό ζήτημα , καθώς αφορά πολύ μικρό αριθμό πολιτών , αλλά την πληρώνουν όλοι οι πολίτες; Πρέπει να είναι έτσι αυτό; Αυτοί που θα βγουν από τα πανεπιστήμια θα τραβήξουν τη χώρα μπροστά , άρα επενδύεις για τη χώρα. Στα μεταπτυχιακά θα πρέπει να εκτιμηθεί το κόστος του και αν μπορείς να το αντιμετωπίσεις . Και αν δεν μπορείς να το αντιμετωπίσεις και υπάρξουν δίδακτρα , για να έχουν τα παιδιά τις ίδιες ευκαιρίες θα μπορούσαν να προβλεφθούν είτε φοιτητικά δάνεια , είτε να δίνεις στον φοιτητή την ευκαιρία να δουλέψει στο πανεπιστήμιο , είτε να προσφέρει την εργασία τους στους καθηγητές ώστε να μπορέσει να πληρώσει το μεταπτυχιακό . Η ιστορία του όλα δωρεάν θα οδηγήσει σε πολύ χαμηλού επιπέδου μεταπτυχιακά . Γιατί ένα πολύ καλό μεταπτυχιακό , είναι και ακριβό. Γι’ αυτό στον προηγούμενο νόμο υπήρχαν τα Συμβούλια , ώστε να εξασφαλίζουν τους πόρους στα Πανεπιστήμια και να δίνουν τη δυνατότητα σε φοιτητές που δεν μπορούν να πληρώσουν . Αυτοί που μπορούν να πληρώσουν γιατί να μην πληρώσου; , για μια σπουδή πέρα από την Τριτοβάθμια . Και αυτός που κάνει δεύτερο πτυχίο θα έπρεπε να πληρώσει . Αυτές οι δήθεν φιλολαϊκές πολιτικές δε λέει κανείς πως προκύπτουν ; Να ορίσουμε σαν χώρα μέχρι που φτάνει το δωρεάν και το κάθε πανεπιστήμιο να βρίσκει μόνο του τους πόρους  που χρειάζεται για να κάνει υψηλού επιπέδου μεταπτυχιακά.

Ε.Π.: Οι φίλοι μου από την ΑΝΟΚ (ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΝΟΜΙΚΗ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ )  ζητάνε να μας σχολιάσετε τον ξυλοδαρμό στην ΑΣΟΕ , καθώς και την ομηρία στο ΑΠΘ  και αν μπορείτε να κάνετε μια σύνδεση με την κατάργηση του ασύλου .

Α.Δ.: Χαίρομαι που έχουμε ερωτήσεις από την Νομική Κομοτηνής , η οποία παίζει σπουδαίο ρόλο στην πολιτική ζωή της χώρας και όχι μόνο. Είναι μια δραματική ιστορία για τη χώρα και υπάρχει μια ανοχή που είναι πέρα από τα όρια μιας κοινωνίας που καταλαβαίνει τι σημαίνει δημοκρατία . Όταν ήμουν υπουργός παιδείας έζησα το τι σημαίνει βία στην πολιτική και όχι βία λεκτική που είναι πολύ σκληρό πράγμα επίσης , αλλά και πραγματική σωματική βία , έζησα τι σημαίνει αντίδραση με την πλέον ακραία φασιστική φωνή . Αυτό στα Πανεπιστήμια είναι μια καθημερινότητα , το ξέραμε όλοι πολύ καλά . Το 2011 ο νόμος έλεγε ότι έχω μια Διοίκηση ,το Συμβούλιο και έχω μια επιστημονική Διοίκηση τον Πρύτανη και ο ένας απολογείται στον άλλον έχοντας δικλείδες ασφαλείας . Για να ζητήσεις ευθύνες από κάποιον , κάποιος θα πρέπει να είναι υπεύθυνος . Κάποιος καταστραφεί κάτι , η πράξη αυτή  είναι κατά του ελληνικού λαού. Ο νόμος έλεγε ότι το πανεπιστήμιο θα πρέπει να έχει τη δική του ασφάλεια και η κάθε Διοίκηση θα ευθύνεται , καταργήθηκε πλήρως το άσυλο . Η Αστυνομία είναι θεσμός του κράτους και προστατεύει τον πολίτη . Δεν είμαστε σε δικτατορικό καθεστώς για να τη φοβόμαστε. Θεωρώ ότι για κάτι τέτοιο οι φοιτητές πρέπει να βγουν στους δρόμους και να προστατέψουν το πανεπιστήμιό τους από εσωτερικούς εχθρούς . Και πρέπει να μη φοβόμαστε , ακόμα και οι καθηγητές φοβούνται. Με έχουν πλησιάσει 10 τύποι με γκλοπς έξω από το σπίτι μου , ποτέ δεν είχα φυλάκιο και αστυνομικούς. Δε γίνεται όμως να λέμε ότι έχουμε δημοκρατία και να ζούμε με αυτόν τον φόβο . Χαίρομαι που υπάρχουν κινήσεις που λένε ότι εμείς οι φοιτητές είμαστε απέναντι σε αυτό . Δεν είναι αντίσταση η πράξη απέναντι στην εξουσία αλλά απέναντι στις παθογένειες .

Α.Σ.: Υπάρχει ένα κίνημα λαϊκίστικό στη Βόρεια και στην Κεντρική Ευρώπη που δεν το περίμενε κανείς . Λαϊκίστικα ή και ακροδεξιά κόμματα . Αυτό πώς το εξηγείτε ;;

Α.Δ.: Τα λαϊκίστικα κόμματα που είναι πραγματικότητα νομίζω σε όλες τις χώρες πλέον έχουν διαφορετική βάση. Στον Νότο μεγάλωσαν λόγω της οικονομικής κρίσης , άλλαξε η ζωή των ανθρώπων και τα λαϊκίστικά κόμματα βρήκαν εχθρούς γιατί είναι η ανάγκη τους . Βρίσκω έναν εχθρό και βρίσκω απλές λύσεις . Στον Βορά τώρα , δεν έχουν οικονομικά προβλήματα , όμως λόγο του προσφυγικού και του μεταναστευτικού φοβούνται ότι θα αποκτήσουν. Ο εχθρός είναι οι πρόσφυγες και οι μετανάστες. Παρακολούθησα στενά τις Γερμανικές εκλογές και εντυπωσιάστηκα αρνητικά από την απλοϊκότητα των συνθημάτων και των αφισών . Απλά μηνύματα που καταγράφονται στο υποσυνείδητο και απαντήσεις τόσο απλοϊκές. Ο λαϊκισμός αναπτύχθηκε γιατί τα mainstreaming κόμματα (σοσιαλδημοκράτες , χριστιανοδημοκράτες) , δεν μπορούν να δώσουν λύσεις . Ιδιαίτερα ο χώρος της σοσιαλδημοκρατίας στηρίζεται στην αναδιανομή του πλούτου, ενώ τώρα το βασικό πρόβλημα είναι η παραγωγή του πλούτου. Η οικονομία είναι αυτό που έρχεται με φοβερή ταχύτητα και δεν υπάρχει η λογική του προσλαμβάνω έναν εργαζόμενο που δουλεύει για 8 ώρες και έχει έναν μήνα άδεια το καλοκαίρι , αλλά έχω διάφορα project ως εταιρία και προσλαμβάνω τους καλύτερους και όταν αυτά τελειώσουν κάποιοι θα μείνουν εκτός αγοράς εργασίας , το teleworking γίνεται πραγματικότητα. Αυτοί οι άνθρωποι πώς εξασφαλίζονται;; πώς εξασφαλίζεται το συνταξιοδοτικό τους δικαίωμα; Απαιτείται συνεργασία ιδιωτικού και δημοσίου τομέα , αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε και τον τρόπο που ορίζει τι σημαίνει εργασία. Όταν το 2000 που ήμουν Επίτροπος είχα μιλήσει για την ευασφάλεια ( ευεξία και ασφάλεια) , που σημαίνει να απολύεσαι εύκολα , αλλά να  υπάρχει ένα δίκτυ ασφάλειας για να βρεις νέα δουλειά , η δυνατότητα κίνησης της αγοράς εργασίας , τότε ξεκίνησε η επανάσταση . Ο καλός πολιτικός δεν είναι αυτός που εκφράζει τον λαό , ο καλός πολιτικός είναι αυτός που προβλέπει το μέλλον και μπορεί να δουλέψει για τον λαό. Ναι εκφράζω τον λαό και να λέω στην Βουλή αυτά που θέλει να ακούσει , ενώ το άλλο θέλει πολύ δουλειά. Είναι του εύκολου δρόμου όλοι οι πολιτικοί . Θέλω να πιστεύω ότι η νέα γενιά που έχει απορρίψει την πολιτική συλλήβδην, πράγμα κακό , θα αλλάξει γνώμη . Η πολιτική είτε καλή , είτε κακή ορίζει τη μοίρα του λαού και όταν έρχονται οι νέοι και την απορρίπτουν , είναι τεράστιο λάθος . Έχουν δίκιο σε μεγάλο βαθμό για τις παθογένειες και τα τρομερά λάθη της πολιτικής . Πρέπει όμως να διδαχθούν και να ενταχθούν στην πολιτική κάνοντας εντελώς διαφορετικά πράγματα , έτσι θα αλλάξουν τα δεδομένα .

 

 

Ε.Π.: Μπορείτε να μας πείτε τα πορίσματα που βγάλατε από το Ελληνοβρετανικό Συμπόσιο και ποιους τομείς στην χώρα μας επηρεάζει το Brexit ;

Α.Δ.: Η απόφαση για το  BREXIT αποτέλεσε έκπληξη για όλους μας. Το συνέδριο αυτό οι Βρετανοί θα το κάνουν κάθε χρόνο με όλες τις χώρες για να δούνε τις διμερείς σχέσεις τους. Οι Βρετανοί είτε ήταν με το BREXIT είτε με το BREMAIN  παραδέχονται ότι δεν μπορούν να προβλέψουν τις συνέπειες του ΒΡΕΧΙΤ, δηλαδή η χώρα δεν ήταν προετοιμασμένη γι’ αυτή την απόφαση . Οι επιπτώσεις της εξόδου επηρεάζουν τις σχέσεις με τη χώρα μας σε τρεις τομείς : πρώτον , εκπαίδευση , καθώς υπάρχουν στην Βρετανία πολλοί φοιτητές , εργαζόμενοι, καθηγητές και αντίστοιχα εδώ πολλά Βρετανικά κολλέγια , δεύτερον  ο τουρισμός , πολύ μεγάλη είναι η προσέλευση των Βρετανών που έρχονται στην χώρα μας για διακοπές και τρίτον: shipping , ναυτιλία . Η Ελλάδα κατέχει το 16,5% του παγκόσμιου στόλου , που είναι 51% του Ευρωπαϊκού , ενώ η Βρετανία μόλις το 2,9% . Μπορεί μέρος των δραστηριοτήτων του shipping να έρθει στον Πειραιά , ιδίως εκείνων που αφορούν την Ευρώπη . Εδώ έθεσαν βέβαια το ζήτημα των capital controls και της οικονομικής αστάθειας , που αν δε ξεπεραστούν δε θα έρθουν εδώ .

Α.Σ.: Το Δίκτυο θα κάνει κάποιο συνέδριο για την 4η βιομηχανική επανάσταση ;

Α.Δ.: Θα εκδώσουμε μία μελέτη την επόμενη βδομάδα και μετά θα γίνει μια σειρά εκδηλώσεων για το τι σημαίνει 4η βιομηχανική επανάσταση. Είναι κάτι που αλλάζει τον τρόπο που ξέραμε μέχρι τώρα , φέρνει σε μεγάλο βαθμό τη ρομποτοποίση σε πολλές υπηρεσίες . Έρχεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα η αυτοματοποίηση , καθώς επίσης η ψηφιακή τομή των συναλλαγών . Έρχεται με πολύ μεγάλη ένταση η τεχνική νοημοσύνη σε πάρα πολλά ζητήματα . Η τεχνητή νοημοσύνη και η αυτοματοποίηση μπορούν να αλλάξουν τη ζωή μας . Οι Ιάπωνες κατασκεύασαν ένα ρομπότ που έπαιρνε τις εκφράσεις ανθρώπων και είχε τη δυνατότητα να κάνει διάφορες ενέργειες. Αγοράστηκε μαζικά από οίκους ευγηρίας στην Σουηδία , για να  χρησιμοποιηθεί ένα  για κάθε ηλικιωμένο. Σκεφτείτε ότι έτσι χάνονται θέσεις εργασίας . Όλα αυτά που δημιουργούν απειλές πρέπει να δούμε ότι θα δημιουργήσουν εμπειρίες . Αν κλείνεις τις πόρτες σε αυτό , λειτουργείς σαν του Λουδίτες. Το λογικό είναι να δούμε αυτό που θα έρθει και να δούμε πώς να το αντιμετωπίσουμε.

 

Ε.Π. Τελειώνοντας , ποια θα είναι η στάση της Ώρας Αποφάσεων στις ερχόμενες εκλογές της Κεντροαριστεράς;

Α.Δ.: Εμείς πήραμε  εδώ και καιρό θέση που δεν αλλάζει. Εγώ θα σας πω σαν Μηχανικός ότι πιστεύω με απόλυτο τρόπο ότι όταν δεν υπάρχουν θεμέλια τα οικοδομήματα παραμένουν στις φωτογραφίες και όχι στην πραγματικότητα. Και πιστεύω ότι υπάρχουν ουσιαστικά προβλήματα στα θεμέλια . Το όλο εγχείρημα δεν έχει λύσει το πρόβλημα της επόμενης μέρας . Δεν έχει λυθεί το θέμα του τι κόμμα θα είναι και τι πολιτικό πλαίσιο θα έχει , ούτε πως θα γίνει το ιδρυτικό του συνέδριο . Αυτά είναι ζητήματα που θα παρουσιαστούν την επόμενη μέρα με κυρίαρχο θέμα το πολιτικό πλαίσιο αλλά επειδή στην επόμενη μέρα δεν πρέπει να είναι κανείς  δογματικός , ούτε να εξηγεί ότι κάτι δεν πάει καλά . Τώρα η Ώρα Αποφάσεων σέβεται όλον τον κόσμο που ελπίζει στο εγχείρημα , μακάρι να πάει καλά και εμείς κρατάμε μια στάση χωρίς να το αντιπολιτευόμαστε καθόλου. Σας ευχαριστώ πολύ.