Ολόκληρη η επιστολή του κ. Μυλόπουλου στον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης κ. Ζέρβα σχετικά με τη στάση Βενιζέλου και το μετρό Θεσσλονίκης

 

Επιστολή σχετικά με τη στάση του μετρό στη Βενιζέλου και την ιστορία με τα αρχαία, απέστειλε ο πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό, κύριος Γιάννης Μυλόπουλος στον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνο Ζέρβα.

Αναλυτικά η επιστολή:

 

Θεσσαλονίκη, 5 Οκτωβρίου 2019

Αξιότιμε κε Δήμαρχε

Ως ο μέχρι πριν λίγες μέρες πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ, θα ήθελα να σας κάνω γνωστά τα εξής:

 

Ανακόπτεται η πορεία του μετρό της Θεσσαλονίκης

 

  1. Οι πρόσφατες αποφάσεις της κυβέρνησης για αιφνίδια αλλαγή στο σχεδιασμό της κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης ανακόπτουν αδικαιολόγητα και χωρίς καμία τεκμηρίωση την πορεία προόδου ενός μεγάλου και ταλαιπωρημένου έργου, το οποίο για πρώτη φορά στην ιστορία του σημείωσε τα τελευταία χρόνια σημαντική πρόοδο.

 

  1. Η πρόοδος αυτή καταγράφεται με το ποσοστό ολοκλήρωσης του φυσικού και οικονομικού του αντικειμένου, το οποίο από το 33% που ήταν το Μάρτιο του 2016, έχει φτάσει σήμερα στο 75%, καθώς και με τις επενδύσεις που έγιναν σε αυτό τα τελευταία χρόνια, οι οποίες από τα 48 εκ. Ευρώ ετησίως προ του 2016, έφτασαν στα 135 εκ. Ευρώ κατά μέσον όρο ετησίως τα τελευταία 3,5 χρόνια.

 

Το μέχρι σήμερα χρονοδιάγραμμα παράδοσης του έργου

 

  1. Σύμφωνα με το σημερινό, σε ισχύ ακόμη, χρονοδιάγραμμα της Αττικό Μετρό ΑΕ, οι 12 στους 13 σταθμούς της βασικής γραμμής του έργου, θα παραδίδονταν σε λειτουργία στο τέλος του 2020, 2,5 δηλαδή χρόνια νωρίτερα από την εξαγγελθείσα από την κυβέρνηση νέα ημερομηνία παράδοσης του έργου. Λίγους μήνες μετά, εντός του 2021, θα παραδίδονταν το σύνολο της γραμμής της Καλαμαριάς, ενώ στο τέλος του 2023 θα παραδίδονταν και ο σταθμός Βενιζέλου. Το χρονοδιάγραμμα αυτό, ύστερα από την εξ αιτίας σκοπιμοτήτων αδράνεια του εργολάβου το τελευταίο διάστημα και ιδίως μετά τις εκλογές, αν σήμερα χρειάζεται κάποια επικαιροποίηση και αναθεώρηση, αυτή περιορίζεται στη μετατόπισή του εντός του 2021 κατά ισόποσο χρόνο με το χρονικό διάστημα της αδράνειας, δηλαδή για λίγους μήνες.

 

  1. Όσοι επικαλούνται επιστολές του εργολάβου για να τεκμηριώσουν μεγάλη, δήθεν, καθυστέρηση στο έργο, χρησιμοποιώντας τις αιτιάσεις του ως δήθεν αντικειμενική μαρτυρία, υποπίπτουν στο βαρύ ατόπημα της εξυπηρέτησης αλλότριων συμφερόντων. Κι αυτό γιατί οι επιστολές του αναδόχου υπηρετούν τη σκοπιμότητα της διεκδίκησης αποζημιώσεων προς όφελός του και σε βάρος του δημοσίου. Εύγλωττες είναι, άλλωστε, οι πρόσφατες δηλώσεις του Δνοντα Συμβούλου της ΑΚΤΩΡ, ο οποίος τον Φεβρουάριο του 2019, διαβεβαίωνε δημοσίως ότι το χρονοδιάγραμμα τηρείται πιστά και ότι το έργο θα παραδοθεί τέλος του 2020. Ακόμη και στην θεωρητική εκείνη περίπτωση που ακριβώς την επομένη των δηλώσεων αυτών το έργο είχε σταματήσει, η όποια καθυστέρηση σήμερα στο κρίσιμο χρονοδιάγραμμα δεν θα μπορούσε παρά να είναι καθυστέρηση λίγων μόλις μηνών.

 

Η αλλαγή σχεδιασμού θέτει το μετρό της Θεσσαλονίκης σε περιπέτεια

 

  1. Οι αποφάσεις που ελήφθησαν σε πολιτικό επίπεδο και εξαγγέλθηκαν από τον πρωθυπουργό για αλλαγή στο σχεδιασμό του έργου, οι οποίες καταστρατηγούν το υπάρχον χρονοδιάγραμμα, αναστέλλουν και καθυστερούν την ολοκλήρωση και παράδοση της βασικής γραμμής, όσο και του συνόλου της γραμμής Καλαμαριάς, είναι απολύτως αναιτιολόγητες, ατεκμηρίωτες και αστήρικτες. Τα μπρος-πίσω και τα ράβε-ξήλωνε στην κατασκευή των έργων όχι απλώς δεν βοηθούν στην εξοικονόμηση χρόνου και πόρων, αλλά αντίθετα, καθυστερούν τα έργα και επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό τους.

Αυτό που συνέβη είναι πρωτοφανής παραβίαση κάθε έννοιας θεσμικής, αλλά και επιστημονικής δεοντολογίας και γι’ αυτό και σήμερα εγείρεται ένα πολύ σοβαρό ζήτημα αξιοπιστίας των όσων εξαγγέλλονται. Οι αποφάσεις που ελήφθησαν ήδη για την πορεία του έργου, δυστυχώς με πολιτικές και μόνο εξαγγελίες και χωρίς καμία μελέτη ή τεχνική τεκμηρίωση, οικονομοτεχνική μελέτη και εισήγηση από πλευράς κάποιου θεσμικού φορέα, που να επιβεβαιώνουν την ανάγκη καταστρατήγησης του εγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος και επείγουσας αλλαγής στο σχεδιασμό, θέτουν την πορεία του έργου σε κίνδυνο, αν δεν το τινάζουν στον αέρα.

Τα τεχνικά έργα ολοκληρώνονται με συνεπή και συστηματική δουλειά, στηριγμένη σε υπολογισμούς, τεχνικές μελέτες και τεκμηριωμένα χρονοδιαγράμματα και όχι με λόγια, με πολιτικές εξαγγελίες και με φτηνά επικοινωνιακά πυροτεχνήματα τύπου «μουσαμάδες» και «κολοβό μετρό». Θυμάται, αλήθεια, κανείς στην Αθήνα να αποκαλείται το μετρό «κολοβό», επειδή ο κεντρικός σταθμός Μοναστηράκι, καθυστέρησε χρόνια να παραδοθεί, σε σχέση με τους υπόλοιπους σταθμούς;

 

 

Η απόσπαση των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου είναι μη νόμιμη, εφόσον υπάρχει τεχνική λύση για την παραμονή τους στη θέση τους

 

  1. Όσον αφορά την αλλαγή κατασκευαστικής λύσης στο σταθμό Βενιζέλου και την επαναφορά της παλιάς λύσης της απόσπασης των αρχαιοτήτων, η οποία και στο παρελθόν είχε προκαλέσει διχασμό στην κοινωνία και καθυστέρηση στην πορεία του έργου, αυτή είναι μη νόμιμη και θα πέσει στα αρμόδια δικαστήρια. Σύμφωνα με το άρθρο 42 του αρχαιολογικού νόμου του 2002, «η μετακίνηση μνημείου λόγω τεχνικού έργου εξετάζεται μόνο όταν μετά από σχετικό επιστημονικό έλεγχο αποκλείεται κάθε δυνατότητα διατήρησής του στο περιβάλλον του». Σήμερα είναι πλέον ευρέως γνωστό και κατατεθειμένο στους αρμόδιους φορείς με τεκμηρίωση, από τον Ιανουάριο του 2017 ακόμη, όταν εγκρίθηκε από το ΚΑΣ, ότι τέτοια τεχνική λύση για την κατά χώρα ανάδειξη των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου υπάρχει και ήδη εφαρμόζεται. Άσχετο αν η σημερινή διοίκηση και ο ανάδοχος του έργου, για τους δικούς τους λόγους ο καθείς, δεν επιθυμούν την εφαρμογή της.

Την ύπαρξη λύσης επιβεβαίωσε, άλλωστε και ο νέος πρόεδρος της Αττικό Μετρό σε δηλώσεις του, τονίζοντας ότι «άλλη λύση υπάρχει, αλλά είναι ακριβότερη». Και μόνον οι δηλώσεις αυτές, ανεξάρτητα από το αντιδεοντολογικό επιστημονικά γεγονός ότι ο νέος πρόεδρος της Αττικό Μετρό βιάστηκε να εξάγει συμπεράσματα για το κόστος, χωρίς να υπάρχει κάποια συγκριτική των δύο λύσεων οικονομοτεχνική μελέτη, (το κόστος άλλωστε δεν προβλέπεται στη νομοθεσία ως παράγοντας που επιτρέπει την απόσπαση των μνημείων), αποτελούν ακόμη μια αδιάψευστη μαρτυρία για το ότι άλλη λύση υπάρχει.

 

  1. Όσο για την δήθεν απόρριψη, από πλευράς Αττικό Μετρό, επί των ημερών της δικής μου διοίκησης, της οριστικής μελέτης της λύσης της κατά χώρα ανάδειξης των αρχαιοτήτων, αυτή είναι ψευδής και χρησιμοποιείται προσχηματικά, καθώς έχει κατ’ επανάληψη εξηγηθεί δημόσια ότι δεν επρόκειτο περί απόρριψης, αλλά περί της συνήθους, για την εταιρεία, διαδικασίας αναπομπής μιας μελέτης με παρατηρήσεις, προκειμένου αυτή να επανα-υποβληθεί. Η ύπαρξη τεχνικών λύσεων άλλωστε στα έργα και πολύ περισσότερο στις δύσκολες τεχνικά υπόγειες κατασκευές, δεν εξαρτάται από την ικανότητα ή ακόμη και την πρόθεση του μελετητή να τις μελετήσει σωστά.

 

  1. Όσον αφορά την απόρριψη, από πλευράς ΣτΕ, το 2016, της προσφυγής του τότε δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη εναντίον της απόσπασης των αρχαιοτήτων, εκείνη είχε στηριχθεί στη βεβαιότητα ότι μέχρι τότε δεν είχε εμφανιστεί άλλη τεχνική λύση που να επέτρεπε την παραμονή των αρχαίων στη θέση τους, γεγονός που έκανε την απόσπασή τους τότε, λύση νόμιμη. Σήμερα, μετά τα όσα μεσολάβησαν, η απόφαση εκείνη δεν έχει πλέον καμία ισχύ.

 

  1. Συνεπώς η λύση της απόσπασης, εάν εφαρμοστεί ενώ υπάρχει τεχνική λύση για την παραμονή των αρχαίων στη θέση τους, θα πέσει στα αρμόδια θεσμικά ή δικαστικά όργανα ως μη νόμιμη, οδηγώντας ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΣΕ ΝΕΕΣ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ και νέα αδιέξοδα που και πολύ ακριβότερα θα αποβούν και πολύ πιο χρονοβόρα θα αποδειχθούν. Και όταν αυτό συμβεί, δεν θα φταίει ασφαλώς αυτός που ανέδειξε την παρανομία, αλλά εκείνος που υπέπεσε σε αυτήν, εν γνώσει του ότι η λύση που ακολούθησε ήταν μη νόμιμη.

 

 

 

 

 

 

 

Η απόσπαση των αρχαιοτήτων αιτία να μείνει η Θεσσαλονίκη χωρίς μετρό για πολλά χρόνια ακόμη

 

  1. Η απόσπαση των αρχαιοτήτων όμως εκτός από μη νόμιμη,, είναι και πολύ κακή και με τα σημερινά δεδομένα προόδου του έργου, πιο χρονοβόρα και πιο ακριβή λύση.

 

  1. Κακή λύση είναι γιατί θέτει σε κίνδυνο την ακεραιότητα του πολύ σημαντικού αρχαιολογικού συγκροτήματος που βρέθηκε στη Βενιζέλου και για το οποίο θα μιλήσουν άλλοι, πιο αρμόδιοι από εμένα. Με την απόσπαση αυτού του εξαιρετικού μνημείου η Θεσσαλονίκη χάνει μια μεγάλη ευκαιρία να αποκτήσει ένα ισχυρό και σπάνιο τοπόσημο, που θα έδινε μεγάλη αξία στην πολιτιστική της κληρονομιά, θα τόνωνε την οικονομία και θα ενίσχυε την ανάπτυξη της πόλης. Γιατί μετρό έχουν πολλές πόλεις στον κόσμο, μετρό με αρχαία όμως ελάχιστες…

 

  1. Η απόσπαση των αρχαιοτήτων είναι χρονοβόρος λύση, καθώς είναι η αιτία που το υπόλοιπο έργο δεν μπορεί να παραδοθεί και να λειτουργήσει πριν την ολοκλήρωση της Βενιζέλου. Κι αυτό επειδή το ανοικτό όρυγμα που επιβάλλει δεν επιτρέπει τη διέλευση του μετρό μέσα από το σταθμό, καθ’ όλη τη διάρκεια της κατασκευής. Με αποτέλεσμα οι 12 σταθμοί να είναι έτοιμοι πολύ νωρίτερα και να περιμένουν αρκετά χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή της Βενιζέλου για να λειτουργήσουν, με ανυπολόγιστο κόστος για την πόλη και τους πολίτες. Ακόμη, η λύση της απόσπασης είναι σήμερα πιο χρονοβόρα γιατί προϋποθέτει: α) την εκπόνηση νέων μελετών β) την έγκρισή τους από το ΚΑΣ, γ) την αποκαθήλωση όσων έργων έγιναν μέχρι σήμερα στο σταθμό, δ) την χρονοβόρα απόσπαση του συγκροτήματος, δ) την απορρύπανση του εδάφους από τον υδράργυρο και τέλος ε) μια πρόσθετη και χρονοβόρα, λόγω αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, αρχαιολογική ανασκαφή σε βάθος 3,5 μέτρων κάτω από το δάπεδο των αρχαιοτήτων που θα αποσπαστούν, έργα και δράσεις που θα καθυστερήσουν το έργο 1-2 χρόνια αργότερα από τον εξαγγελθέντα χρόνο.

 

  1. Τέλος η απόσπαση, σε αντίθεση με ό,τι υποστηρίζεται, είναι πιο ακριβή λύση, γιατί η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου θα προκαλέσει κατακόρυφη αύξηση του κόστους του, αφού μεγαλύτερος χρόνος κατασκευής σημαίνει αναλογικά και μεγαλύτερη δαπάνη. Σημαίνει όμως ταυτόχρονα και πολύ μεγαλύτερες διεκδικήσεις αποζημιώσεων από τον εργολάβο. Τις οποίες αποζημιώσεις, το ελληνικό δημόσιο δεν θα μπορεί να τις αντικρούσει, επικαλούμενο στα διαιτητικά δικαστήρια ευθύνη του αναδόχου, όπως έχει συμβεί στο παρελθόν, γιατί ο ίδιος ο πρωθυπουργός, παραπλανηθείς, υπέπεσε στο μοιραίο λάθος να τις εξαγγείλει ως δική του πρωτοβουλία και επιλογή.

 

 

 

Η Θεσσαλονίκη επιστρέφει σε ένα κακό παρελθόν

 

  1. Δυστυχώς με αφορμή το μετρό, η Θεσσαλονίκη επιστρέφει σε ένα κακό παρελθόν που πολύ θα ήθελε να έχει ξεχάσει. Πρωθυπουργοί που έρχονται στη ΔΕΘ όχι για να ανακοινώσουν νέα έργα, αλλά για να σταματήσουν έργα που αποδεδειγμένα προχωρούσαν και ολοκληρώνονταν, νέοι σχεδιασμοί που εξαγγέλλονται από πολιτικούς χωρίς καμιά προηγούμενη μελέτη και τεχνική τεκμηρίωση, νέα χρονοδιαγράμματα που στηρίζονται σε επικοινωνιακές ρουκέτες και ένας νέος διχασμός της κοινωνίας της πόλης γύρω από τα ίδια θέματα που την ταλάνισαν και πριν χρόνια, μας επαναφέρουν σε ένα κακό παρελθόν που η πόλη και η οικονομία ήδη το έχουν πληρώσει ακριβά.

 

 

Ποιο το νόημα της σημερινής συζήτησης, όταν οι αποφάσεις έχουν ήδη ληφθεί;

 

  1. Τέλος, υπάρχει ένα ακόμη σοβαρότατο ζήτημα δημοκρατίας αυτή τη φορά, που έχει να κάνει με τη σημερινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Το οποίο, δυστυχώς, έρχεται εκ των υστέρων να συνεδριάσει και να συζητήσει για ήδη ειλημμένες από την κυβέρνηση και εξαγγελθείσες ως τελεσίδικες αποφάσεις. Ποιο λοιπόν το νόημα της σημερινής συζήτησης, όταν οι αποφάσεις έχουν ήδη ληφθεί ερήμην της πόλης και του δημοτικού συμβουλίου; Μήπως να τις επιβεβαιώσουν και να τις νομιμοποιήσουν εκ των υστέρων;

 

  1. Σας παρακαλώ η επιστολή αυτή να αναγνωσθεί και να κατατεθεί στα πρακτικά του δημοτικού συμβουλίου, ώστε κανείς στο εξής να μην μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν γνώριζε την αλήθεια για τα όσα ολέθρια σχεδιάζονται σε βάρος του μετρό, της Θεσσαλονίκης και του δημόσιου συμφέροντος.

 

 

Με εκτίμηση,

 

 

Γιάννης Α. Μυλόπουλος

Καθηγητής Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ

πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ

πρώην πρύτανης ΑΠΘ