Η Σκωτία πρωτοπορεί με δωρεάν παροχή προϊόντων περιόδου στις γυναίκες

Μία μαθήτρια ή φοιτήτρια στις τέσσερις αδυνατεί να καλύψει τη σχετική δαπάνη #newn #διεθνη #σκωτια #γυναικες

Η Σκωτία έγινε την Τρίτη η πρώτη χώρα στον κόσμο που παρέχει δωρεάν πρόσβαση στα προϊόντα περιόδου. Το κόστος της πρωτοβουλίας θα ανέλθει σε ετήσιο επίπεδο στα 8,7 εκατ. λίρες, κάτι που ωστόσο δεν φαίνεται να αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα για την κυβέρνηση της Σκωτίας.

Τα μέλη του τοπικού κοινοβουλίου της Σκωτίας ενέκριναν ομοφώνως το σχετικό νομοσχέδιο που εισήγαγε μια βουλεύτρια του Εργατικού Κόμματος, η Μόνικα Λένον, καθώς έρευνες δείχνουν ότι σημαντικό ποσοστό κυρίως νεαρών κοριτσιών δεν έχουν πρόσβαση στα κατάλληλα προϊόντα όπως ταμπόν και σερβιέτες για λόγους οικονομικούς.Η Επικεφαλής της εκστρατείας Monica Lennon, μιλώντας στον Guardian, αποκάλεσε την ημέρα ψήφισης του νόμου ως «ημέρα υπερηφάνειας». «Αυτό θα σημάνει μια τεράστια διαφορά στις ζωές των γυναικών, των κοριτσιών και όσων έχουν εμμηνόρροια. Έχει ήδη γίνει μια σπουδαία δουλειά σε τοπικό επίπεδο ώστε να εξασφαλιστεί η ακεραιότητα στα άτομα που έχουν περίοδο», σημείωσε. 

Ο νόμος υποχρεώνει τις δημοτικές αρχές ανά τη Σκωτία να διαθέτουν δωρεάν τα προϊόντα αυτά σε όποιες δημότισες τα χρειάζονται. Εξαρτάται πλέον από τον καθέναν από τους 32 δήμους της Σκωτίας να καταρτίσει ανεξάρτητα το δικό του πλάνο διάθεσης των προϊόντων περιόδου.

Η κα Λένον είχε αρχίσει σχετική εκστρατεία από το 2016, και τώρα δηλώνει ότι η νέα νομοθεσία είναι ακόμη πιο απαραίτητη λόγω του κορωνοϊού: «Η περιόδος δε σταματά λόγω των πανδημιών, και το έργο μας να βελτιώσουμε την πρόσβαση σε απαραίτητα προϊόντα όπως τα ταμπόν και οι σερβιέτες δεν ήταν ποτέ πιο σημαντικό,» δήλωσε.

Σύμφωνα με έρευνα στη Βρετανία, το μηνιαίο κόστος αγοράς προϊόντων περιόδου ανέρχεται περί τα 10 ευρώ, ποσό που για κάποια νεαρά κυρίως κορίτσια είναι δύσκολο να καλυφθεί. Υπολογίστηκε ότι περίπου μία στις τέσσερις μαθήτριες και φοιτήτριες ειδικά στη Σκωτία δυσκολεύονται να πληρώσουν το ποσό αυτό και συχνά καταφεύγουν σε υποκατάστατα.

Επιπλέον υπάρχει και το λεγόμενο «στίγμα περιόδου», με το 71% των ηλικιών 14 έως 21 ετών να δηλώνει ότι έρχεται σε αμηχανία όταν πρέπει να αγοράσει σχετικά προϊόντα.