“Κίνηση για μια Πράσινη Θεσσαλονίκη”

Η Κίνηση Πολιτών: Μητροπολιτικό Πάρκο η ΔΕΘ για μια Πράσινη Θεσσαλονίκη πραγματοποίησε δύο ακόμη τηλεδιασκέψεις, μια με τη Διοικητική Επιτροπή του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης και μία με τη Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ/Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας, για την ανάπτυξη της ΔΕΘ, τη βιώσιμη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και την κοινωνική συνοχή.

Από την πλευρά της Κίνησης συμμετείχαν οι Γρηγόρης Ζαρωτιάδης, Γιάννης Μαγκριώτης, Στράτος Μάνος και Νίκος Παπαμίχος και από την πλευρά των Επιμελητηρίων συμμετείχαν αντίστοιχα οι πρόεδροι Τάσος Καπνοπώλης και Γιώργος Τσακούμης, καθώς και τα μέλη των Διοικητικών Επιτροπών.

Οι εκπρόσωποι της Κίνησης, ευχαρίστησαν για την αποδοχή του διαλόγου και παρουσίασαν τις προτάσεις τους:

1. Η γνωμοδότηση του ΣτΕ για το υπό επεξεργασία σχέδιο προεδρικού διατάγματος του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) στην περιοχή του Εκθεσιακού Κέντρου Θεσσαλονίκης, όχι μόνο δεν δικαιολογεί τις θριαμβολογίες του προέδρου της ΔΕΘ, του Δημάρχου και των αρμόδιων υπουργών, αλλά αντίθετα δημιουργεί πρόσθετα ερωτηματικά για το εφικτό του όλου εγχειρήματος. Το ΣτΕ αποδέχεται την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) «ως αναγκαίο κακό», επειδή το διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΘ, υποστηρίζει στην πρότασή του ότι δεν υπάρχουν οι αναγκαίοι δημόσιοι πόροι για να γίνει η διπλή ανάπλαση του χώρου της ΔΕΘ και της Σίνδου, και ότι πριν μερικά χρόνια η Θεσσαλονίκη ήταν σε «φάση δυναμικής ανάπτυξης», ενώ τώρα δεν είναι.

Αυτό είναι εκτίμηση και της κυβέρνησης και των φορέων που υποστηρίζουν το «αναγκαίο κακό του Real Estate και της ιδιωτικής χρηματοδότησης»; Δηλαδή σήμερα με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και του νέου δημοσιονομικού ΕΣΠΑ, αθροιστικά για την περίοδο 2021-2027 περίπου 40 δις ευρώ, η Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να σώσει τον τελευταίο ανοικτό χώρο στο κέντρο, και χρειάζεται να χτίσει ένα ξενοδοχείο, ένα εμπορικό κέντρο, ένα κέντρο υπηρεσιών και τεράστια πάρκινγκ 2.100 θέσεων για να αντισταθμίσει τη μη βιώσιμη οικονομικά εκθεσιακή δραστηριότητα στο κέντρο της πόλης;

2. Το ΣτΕ θέτει σοβαρούς περιορισμούς και προβαίνει σε παρατηρήσεις και επισημάνσεις, οι οποίες πρέπει να ληφθούν υπόψη στη σύνταξη του τελικού Διατάγματος του ΕΧΣ. Κυρίως περιβαλλοντικού χαρακτήρα, αυτές οι επισημάνσεις αποτελούν αναγκαίες προϋποθέσεις νομιμότητας, τόσο της τελικής αρχιτεκτονικής διαμόρφωσης όσο και της κατασκευής. Στην πράξη συνιστούν αναγκαίες πρόδρομες εργασίες που είναι αυτονόητο ότι θα προσθέσουν κόστος σε χρόνο και χρήμα, χωρίς να αποκλείεται να οδηγήσουν μέχρι και στην πλήρη αναθεώρηση ή και αδυναμία υλοποίησης του Σχεδίου.

Στη Θεσσαλονίκη έχουμε πικρή εμπειρία από ημιτελή έργα και αρχαιολογικούς χώρους που χάσκουν σαν πληγές στο σώμα της πόλης επειδή οι επισπεύδοντες δεν έλαβαν υπόψη τους τις προειδοποιήσεις των ειδικών επιστημόνων.

Οι κυριότερες δεσμεύσεις που επιβάλλονται είναι:

α) Η αρχαιολογική διερεύνηση του εκτεταμένου νεκροταφείου των ρωμαϊκών έως και παλαιοχριστιανικών χρόνων. Οι απαιτούμενες εκσκαφικές εργασίες θα πραγματοποιηθούν υπό την εποπτεία της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων, και θα βαρύνουν εξ ολοκλήρου τον προϋπολογισμό του έργου, ενώ η διατήρηση τυχόν σημαντικών αρχαιοτήτων ενδέχεται να επιφέρει αλλαγές στον σχεδιασμό.

β) Η εκτίμηση των αξιόλογων κτιρίων εντός της ΔΕΘ και η πιθανή επανάχρησή τους, στιγματίζοντας έτσι την αβασάνιστη και αντιπεριβαλλοντική κατεδάφισή τους.

γ) Η εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης, η οποία κακώς αφέθηκε να εκπονηθεί μετά το νομικό έλεγχο.

δ) Η εκπόνηση υδραυλικής μελέτης για την επανεξέταση της επάρκειας της διαστασιολόγησης των αγωγών ομβρίων, μελέτη για την οποία δεν υπάρχει η παραμικρή πρόβλεψη στο ΕΠΣ.

ε) Η αποφυγή κατασκευής υπόγειου χώρου στάθμευσης στον Τομέα V ώστε να μην περιοριστεί η δυνατότητα ανάπτυξης χώρων υψηλού πρασίνου. Η επισήμανση αυτή του ΣτΕ αποκαλύπτει την γύμνια του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, στο οποίο ο όρος «υψηλό πράσινο» δεν υπάρχει πουθενά.

3. Υπενθύμισαν ότι προτείνουν για τον χώρο της ΔΕΘ να ενταχθεί στην πολιτική των «Στρατηγικών αστικών αναπλάσεων», που υιοθέτησε η κυβέρνηση για την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης, αυτό που προβλέπεται δηλαδή και από το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Θεσσαλονίκης που ψηφίστηκε από τη Βουλή το 1985, περιέχεται στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Θεσσαλονίκης και στο Περιφερειακό Σχέδιο 2014, μάλιστα με τη σύμφωνη γνώμη όλων των κομμάτων και των φορέων της Πόλης.

4. Υποστήριξαν ότι μπορούμε να κάνουμε ότι κάνει ο Δήμος Αθηναίων με την «Διπλή Ανάπλαση», με πόρους του Ταμείου Ανάπτυξης, του γηπέδου του Παναθηναϊκού στην Λεωφόρο Αλεξάνδρας, το οποίο γίνεται πάρκο, και την κατασκευή των αθλητικών εγκαταστάσεων του Παναθηναϊκού στην υποβαθμισμένη περιοχή του Βοτανικού, σε δημοτική έκταση.

5. Τέλος έθεσαν το ερώτημα: Γιατί οι φορείς της Θεσσαλονίκης δεν διεκδικούν ανάλογη χρηματοδότηση και για τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου στον χώρο της ΔΕΘ, την ανακατασκευή των περιπτέρων που έχουν ιστορική και αρχιτεκτονική αξία, για τη διοργάνωση ελαφρών εκθέσεων, και την κατασκευή εκθεσιακών εγκαταστάσεων στη Σίνδο, όπως μέχρι το 2012, υποστήριζαν όλες οι κυβερνήσεις και οι φορείς της Πόλης;

Οι επιλογές που αποφασίστηκαν το 2012 και προωθούνται σήμερα, θα δημιουργήσουν μη αντιστρεπτά αρνητικά αποτελέσματα για την ανάπτυξη της ΔΕΘ, την οικονομία και την απασχόληση, την ισόρροπη και βιώσιμη ανάπτυξη όλων των περιοχών της Θεσσαλονίκης και φυσικά το περιβάλλον, την ποιότητα ζωής των ανθρώπων της και των επισκεπτών της.

Πως θα απολογηθούν οι εκπρόσωποι της χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, όπου έχει παραπεμφθεί η χώρα μας τον περασμένο Δεκέμβρη, λόγω του ότι δεν λαμβάνει μέτρα, τα τελευταία χρόνια, για να αντιμετωπίσει τη μόλυνση της Θεσσαλονίκης η οποία ξεπερνά τα ευρωπαϊκά στάνταρτ, ειδικά από αιωρούμενα σωματίδια, επικίνδυνα για την υγεία στο κέντρο της πόλης; Θα τους πουν ότι δεν μας νοιάζει ή ότι δεν θα μας πουν οι Βρυξέλλες τι θα κάνουμε εμείς;