Αρχαία Ελληνικά: “Θέματα μέτριας δυσκολίας για καλά προετοιμασμένους”

Της Σίσσυς Αρτζόγλου, Φιλολόγου Α.Π.Θ

Τη ‘’σκυτάλη’’ πήρε ο Πλάτωνας  στη σημερινή εξέταση των αρχαίων ελληνικών.

 Το αρχαίο ελληνικό κείμενο ανήκε στην έκτη διδακτική ενότητα, κομμάτι του πρωταγόρειου μύθου, και αφορούσε στην πολιτική αρετή. Τα ερωτήματα επεξεργασίας του νοήματος του κειμένου αφορούσαν σε ‘’Σωστό ή Λάθος’’, ερμηνευτικά σχόλια και γλωσσικές παρατηρήσεις, σχετικά εύκολα διαχειρίσιμα από καλά προετοιμασμένους μαθητές. Το παράθεμα, προερχόμενο κι αυτό από κείμενο του Πλάτωνα, καλούσε τους μαθητές να συγκρίνουν τις απόψεις του Καλλικλή και του Πρωταγόρα σχετικά με τη συγκρότηση των κοινωνιών. Το κείμενο αναφοράς που δινόταν, παρείχε μία αρκετά σαφή κατεύθυνση για να εδραιώσουν τα επιχειρήματά τους οι υποψήφιοι. 

Ως προς το άγνωστο κείμενο, αυτό θεωρείται μάλλον μέτριας δυσκολίας. Όλες οι ερωτήσεις ήταν σαφώς διατυπωμένες. Εξετάστηκε η κατανόηση του κειμένου με τις δύο πρώτες ερωτήσεις, ενώ ως προς τη συντακτική ανάλυσή των λέξεων δεν υπήρχε καμία δυσκολία. Γραμματική και συντακτικό έδιναν τη δυνατότητα στους υποψηφίους να κερδίσουν αρκετό χρόνο στο σύνολο της εξέτασης, αφού οι τύποι που ζητούνταν στη γραμματική ήταν συγκεκριμένοι και ο υποθετικός λόγος στο συντακτικό εύκολα ανιχνεύσιμος. 

Το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου καταναλώθηκε σαφώς για τα ερωτήματα του γνωστού, ενώ το άγνωστο έδωσε ‘’μία ανάσα’’ στους μαθητές για να ολοκληρώσουν την προσπάθειά τους εντός των τριών ωρών. Οι προσεκτικοί και καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι, θεωρώ, πως ένιωσαν μία ανακούφιση!