Σχολιασμός στο μάθημα της Έκθεσης: “Επίκαιρα και βατά θέματα”

της Σίσσυς Αρτζόγλου, Φιλόλογος Α.Π.Θ

Με αρκετά ‘’καλούς οιωνούς’’ ξεκίνησαν σήμερα, Δευτέρα 14/06, οι πανελλήνιες εξετάσεις με το πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας. 

Οι μαθητές βρέθηκαν αντιμέτωποι μ’ ένα άρθρο που αντικατοπτρίζει πλήρως την εικόνα της υγειονομικής κρίσης και τα συνακόλουθα προβλήματα που αυτή έχει δημιουργήσει σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς και το ‘’μελλοντικό τοπίο’’ που αυτή έχει διαμορφώσει. Είχαν, συνεπώς, τη δυνατότητα ν’ αντιληφθούν σε μεγάλο βαθμό τη θεματική. Αναφορικά με το δεύτερο κείμενο, αυτό περιείχε κάποιες μαρτυρίες μαθητών σχετικά με τις σπουδές και την επαγγελματική σταδιοδρομία. Οπότε, κι εδώ κάθε εξεταζόμενος μπορούσε να ταυτιστεί και να συμμεριστεί σε μεγάλο βαθμό τις απόψεις των συνομηλίκων του. Ως προς το λογοτεχνικό κείμενο, στο Σείριο τίθεται στο επίκεντρο το παιδί και ο κόσμος του. Όταν ο ονειρεμένος κόσμος τους διαψευστεί, τα παιδιά εξωτερικεύουν έντονα τα συναισθήματά τους. Η ερμηνεία του ποιήματος ήταν σχετικά εύκολη με την χρήση αντίστοιχων παραπομπών. 

Στο κομμάτι που αφορά τις λεξιλογικές ασκήσεις, καθώς αυτές της κατανόησης του κειμένου, αυτές δόθηκαν ευκρινώς διατυπωμένες και δε δημιούργησαν κανένα ζήτημα περαιτέρω ερμηνείας. Το Θέμα Δ, που αποτελεί συνήθως το φόβο και τον τρόμο των μαθητών, ήταν ξεκάθαρα διατυπωμένο κι αρκετά βοηθητικό ως προς τα ερωτήματα. Έδινε δε ένα μέρος της προβληματικής αυτούσιο από το κείμενο, απ’ όπου οι εξεταζόμενοι μπορούσαν να ‘’ξετυλίξουν το κουβάρι’’ της θεματικής. Σε μεγάλο βαθμό αντιπροσωπευτικό των βιωμάτων τους, με αρκετά κατανοητά ζητούμενα και με εμφανές το πρόσωπο που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στο άρθρο.